Mollet celebra el Dia Mundial del Teatre amb un seminari gratuït d’iniciació al Teatre de l’Oprimit
Es farà el cap de setmana del 25 i 26 de març al Mercat Vell, a càrrec de Ferran Jiménez
Des de 1961, cada 27 de març celebrem el Dia Mundial del Teatre. Ja fa uns anys que l’Ajuntament de Mollet se suma a aquesta jornada organitzant un cap de setmana de formació gratuïta per a totes les persones vinculades al teatre i les arts escèniques de la nostra ciutat.
Enguany la formació estarà dedicada al Teatre de l’Oprimit, amb un intensiu d’iniciació de 12h impartit pel director de La Tramolla, Ferran Jiménez.
Les inscripcions ja estan obertes, i podeu apuntar-vos seguint aquest enllaç o als centres cívics i culturals de Mollet en horari de tarda (ja sigui presencialment o per telèfon).
Intensiu d’Iniciació al Teatre de l’Oprimit
Quan? Dissabte 25 (tot el dia) i diumenge 26 de març (matí)
On? Al Mercat Vell de Mollet
Adreçat a: majors de 16 anys, amb o sense experiència en arts escèniques
Objectius
La Metodologia: El Teatre de l’Oprimit
El teatre ha estat, des de la seva aparició, part integrant i inseparable de l’activitat humana. En un principi van ser la construcció d’armes i estratègies per a barallar amb l’animal, el poder observar-se a si mateix en l’acte de fer. Més tard la creació de balls y ritus per atraure la pluja o les bones collites, i després els rituals religiosos: l’ésser humà ha estat històricament lligat a la creació artística.
Però a través de la història, han anat apareixent i evolucionant els sistemes de dominació i amb ells la necessitat de treure a les persones els mitjans de producció artística.
Han institucionalitzat l’art, i els artistes han esdevingut una elit que el poble admira i idealitza des de lluny.
Creat per Augusto Boal (Candidat al Premi Nobel de la Pau 2008 i Ambaixador Mundial del Teatre de la UNESCO) a Brasil a finals dels anys seixanta i desenvolupat a través dels darrers anys a més de la meitat de països del món, el Teatre de l’Oprimit procura recuperar els mitjans de producció artística per a la massa oprimida.
Es basa en la creença que tots i totes som actors i actrius protagonistes de les nostres vides, molt més, i molt millors del que creiem ser.
El TO crea un espai que allibera a les persones de la cultura del monòleg, establint la cultura del diàleg, el debat, la discussió.
Les persones que el practiquen recuperen l’autoconfiança, la capacitat de qüestionar en lloc de esperar respostes, d’analitzar en lloc d’acceptar cegament, de ser constructores de la seva realitat analitzant la societat on viuen, descobrint les situacions opressives i els mecanismes que les creen, no només per entendre-les, sinó per a cercar de manera col·lectiva la manera de transformar-les.
Es divideix en 7 tècniques: Teatre Periòdic, Teatre Fòrum, Teatre Imatge, Teatre Legislatiu, Teatre Invisible, Arc de Sant Martí del Desig i Estètica de l’Oprimit, amb les que es treballen quatre aspectes fonamentals: artístic, educatiu, polític–social i terapèutic.
CONTINGUT TEÒRIC
- Introducció. Conceptes de TO, Teatre Imatge i Teatre Fòrum.
- Orígens del TO. Augusto Boal, contes de Virgili i la Senyora Gorda.
- Arbre Cajou del TO: Jocs, T Imatge, T Diari, Arc de Sant Martí del desig, T Fòrum, T Invisible, T Legislatiu, Extrapolació, Multiplicació.
- Dramatúrgia del Teatre Fòrum: Opressor/Oprimit, Contrapreparació, Crisi Xina, Derrota, Alternatives
- Desenvolupament del Teatre Fòrum: Espect-actor, intervenció, Jòcker.
DESENVOLUPAMENT DEL SEMINARI
1a PART: Cohesió de Grup i Desmecanització
2a PART: Introducció al Teatre Imatge
3a PART: Creació de models de Teatre Fòrum
4a PART: Realització d’una sessió de Teatre Fòrum
Ferran Jiménez
Actor, director i professor de teatre, especialista intervenció socioeducativa a través del teatre, teatre social i teatre de l’oprimit.
Estudia interpretació i pedagogia teatral a La Casona (BCN), la Escuela de Teatro de Buenos Aires (Argentina) i Pa’Tothom (BCN). S’especialitza com a actor i director en l’àmbit del teatre social i el teatre de l’oprimit i continua la seva formació amb mestres reconeguts internacionalment com Augusto Boal, Sanjoy Ganguly o Adrian Jackson entre altres.